achtergrondplaatje

Veelgestelde Vragen

Vind snel je antwoord door te klikken op de vraag.

 

Algemene vragen

 

KrijgdeKleertjes lokale ruilpunten

     

    Technische vragen

     

    Wat & Hoeveel kan ik geven om te ruilen?

     

    Pakketten aanpassen

     

    Het gaat mis bij het krijgen / geven van een pakket

     

    Het krijgen van spullen

     

    Het verzenden

     

    Over geld 

     

    De regels

     

    Communicatie

     

    Algemene vragen

    Welke kledingmaten kan ik ruilen?

    Je kunt van prematuur maat 44 tot en met maat 176 ruilen. Ook kleding voor volwassenen kun je kiezen en geven.

     

    Ik ben zwanger en heb dus nog niets in huis. Kan ik toch de site gebruiken?
    Ja! Je kunt al drie keer een pakket krijgen voordat we van je vragen om er zelf een te geven. Als je voor de eerste keer ProRuiler wordt, krijg je drie Ruiltjes = 3x Ruiltegoed cadeau. Daarna krijg je per pakket dat je zelf online hebt gezet en dat door iemand gekozen wordt, 1 Ruiltje.

     

    Wat is een Ruiltje?
    Voor elk pakket dat je online zet en dat door iemand overgenomen wordt, ontvang je 1 Ruiltje. Dat is Ruiltegoed. Hiermee kun je pakketten uitkiezen. Voor elk pakket ‘betaal’ je 1 Ruiltje, dus 1x Ruiltegoed. Op deze manier kun je dus niet alleen maar pakketten bestellen, maar moet je zelf ook pakketten online zetten: ruilen! Na betaling van je eerste ProRuiljaarkaart ontvang je drie Ruiltjes cadeau om een pakket te ontvangen. Zo kun je zelf ervaren hoe leuk het is!

     

    Hoe kan ik KrijgdeKleertjes steunen?
    Super dat je ons wilt steunen! Je kunt op verschillende manieren helpen. Het is fijn als je anderen tipt dat we bestaan. Ook kun je ons financieel steunen met een donatie op NL 29 RABO 0122 1208 84 van Stichting ProRuil te Bunnik. Schrijf bij de overboeking dat het gaat om een donatie, dan komt het helemaal goed. Je kunt ook iemand een ProRuiljaarkaart cadeau doen.

    Wil je zelf graag een ruilpunt starten of op een andere manier meehelpen om KrijgdeKleertjes te laten groeien? Bekijk de vacatures in de commissies en/of in het bestuur. Wil je incidenteel helpen, bijvoorbeeld bij een beurs of bij een ruilpunt, stuur dan een mail naar ruilpunten@krijgdekleertjes.nl met je gegevens en je aanbod.

     

    Steunt KrijgdeKleertjes ook goede doelen?
    Als er kleding over blijft, doneren we deze kleding aan goede doelen.

     

    KrijgdeKleertjes ruilpunten

    Wat zijn de lokale KrijgdeKleertjes ruilpunten en waar vind ik ze?
    Een lokaal KrijgdeKleertjes ruilpunt is een plek waar je heen kunt om te ruilen. Dit kan bij een KrijgdeKleertjes ruilpunthouder thuis zijn, maar ook in een buurtgebouw, school of andere openbare ruimte. Soms zijn er vaste tijden, soms gaat het ruilen op afspraak. In de zomer van 2014 zijn de eerste ruilpunten gestart en er komen er steeds meer bij! Kijk hier voor een ruilpunt bij jou in de buurt en lees hier hoe het werkt.

     

    Ik wil alleen spullen weggeven, kan dat ook?

    Ja, je kunt ook alleen spullen geven. Heb je geen tijd om je spullen online te zetten, dan kun je het vaak ook bij een ruilpunt in de buurt langsbrengen. Neem van te voren even contact met het ruilpunt op om te vragen of zij ruimte en interesse hebben.
     

    Hoe start ik zelf een lokaal ruilpunt van KrijgdeKleertjes?
    Alle lokale KrijgdeKleertjes ruilpunten worden gerund door vrijwilligers die enthousiast zijn over het concept van KrijgdeKleertjes. Zit er in jouw buurt nog geen lokaal ruilpunt? Ben je enthousiast, heb je een paar uurtjes in de week tijd en zie jij jezelf als spin in het web van jouw eigen ruilpunt bij jou thuis of in de buurt? Stuur dan een mailtje naar ruilpunten@krijgdekleertjes.nl. Je ontvangt dan van ons meer informatie en samen kijken we wat de mogelijkheden zijn.

     

    Hier kun je zien wat de ruilpunten doen en je kunt een keer langsgaan. In onze nieuwsbrief staan ook regelmatig verhalen over de ervaringen van de ruilpunten en kun je lezen of het iets voor je is.
     

    Technische vragen

    Wat moet ik doen als ik net lid ben geworden, maar geen mail heb ontvangen om mijn mailadres te bevestigen?
    De mail kan in je spambox terecht zijn gekomen. Als je daar hebt gekeken en je vindt nog steeds geen mail neem dan even contact met ons op.

     

    Hoe wijzig ik het mailadres dat ik heb opgegeven?
    Dit kun je doen onder 'mijn pagina'. Het gaat als volgt:

    1) Zorg dat je bent ingelogd
    2) Ga naar 'mijn pagina' (bovenaan de site)
    3) Klik op het tabblad 'bewerken'
    4) Pas je mailadres aan
    5) Sla de wijzigingen op.

     

    Waarom staat mijn foto ondersteboven?

    Het kan helaas voorkomen dat op je computer een foto rechtop staat, terwijl deze bij KrijgdeKleertjes ondersteboven bij je pakket geplaatst wordt. Dit heeft te maken met de eigenschappen die je computer aan de foto meegeeft. Het probleem los je (vaak) op door de foto in een foto bewerkingsprogramma te zetten. Je zorgt dat hij hier rechtop staat en voegt de foto dan toe.

     

    Hoe kan ik mijn pakket zien als het besteld is?

    Zodra iemand je pakket heeft besteld, maakt het systeem het direct onzichtbaar. Zo voorkomen we dat je pakket dubbel wordt gekozen. Je kunt onderaan in de bevestigingsmail van de bestelling de links vinden naar de foto’s, zodat je weet wat er in je pakket zit.

     

    Wat en hoeveel kan ik geven om te ruilen?

    Hoe maak ik een pakket?

    Klik op deze link voor een stap-voor-stap instructie!

     

    Wat doe ik in een pakket?

    Je kunt kleding of spullen in een pakket doen. Een paar voorbeelden:

    • Kinderkleding in de maten 50 t/m 176 of tot XL tienerkleding
    • Verkleedkleding voor kinderen
    • Dameskleding en positiekleding
    • Speelgoed
    • Babyspullen: flesjes, sterilisator, bestekje, beddengoed etc.
    • Schoenen

     

    Het menu met keuze- en omschrijvingsopties begeleid je bij het maken en plaatsen van je pakket.

     

    Zorg dat wat je aanbiedt schoon, heel en nog netjes is. Probeer zoveel mogelijk van dezelfde maat in één pakket te doen. Wanner je twee maten aanbiedt die dicht bij elkaar zitten (bijvoorbeeld 62 en 68), biedt deze dan aan als de kleinste maat en zet bij de omschrijving dat er ook een andere maat in het pakket zit.

     

    Hoeveel kleding gaat er in een pakket?

    Als je ruilt is het fijn wanneer je ongeveer hetzelfde terugkrijgt als je geeft. Daarom gebruiken we allemaal - min of meer - hetzelfde volume. Het is te vergelijken met een stevige boodschappentas die halfvol zit. In een goedgevuld KrijgdeKleertjespakket zitten zo'n 15 kleertjes (bij maat 116).

    Bij zomerkleding past er natuurlijk meer in een tas dan bij winterkleding. Ook neemt een jas of een paar schoenen meer ruimte in. In een halve boodschappentas passen ongeveer :

    25-30 stuks in maat 44 t/m 68

    20-25 stuks in maat 74 t/m 92

    15-20 stuks in maat 98 t/m 116

    10-15 stuks in maat 122 t/m 140

    5-10 stuks in maat 146 t/m XL (tiener- en dameskleding)

     

    Pakketten aanpassen

    Hoe kan ik een pakket aanpassen?
    Ga naar het pakket dat je wilt aanpassen (een overzicht van jouw pakketten vind je makkelijk via 'mijn pagina'). Ga dan naar het tabblad 'bewerken' en doe de aanpassingen die je nodig vindt.

     

    Niemand bestelt mijn pakket. Wat kan ik daaraan doen?

    Bekijk onze tips voor een aantrekkelijk pakket.

     

    Kan ik ook een pakket verwijderen?
    Ja, je kunt een pakket verwijderen. Dit doe je door op je pakket te klikken en naar het tabblad 'bewerken' te gaan. Helemaal onderaan staat 'verwijderen'.

    Let op: als je een pakket verwijdert, is je pakket niet meer terug te halen.

     

    Ik ga op vakantie en wil even geen pakketten versturen

    In je persoonlijke omgeving Mijn pagina kun je 'vakantie' aanklikken. Je pakketten worden dan tijdelijk onzichtbaar gemaakt voor anderen. Wanneer je weer pakketten kunt versturen, haal je het vinkje bij 'vakantie' weg en is alles weer zichtbaar.

    Wees gerust, niemand kan zien dat je op vakantie bent!

     

    Het gaat mis bij het krijgen / geven van een pakket

    Ik heb een pakket besteld, maar nu is het verdwenen uit het aanbod. Is de ruil dan mislukt?

    Wanneer je een pakket kiest en bevestigd hebt, dan wordt het onzichtbaar voor iedereen. Dus ook voor jou! Je weet dat je bestelling goed is gegaan als je in je inbox een mail ontvangt met de gegevens van de gever en het pakket.

     

    De gever heeft het pakket niet meer. 
    Dit is natuurlijk een hele vervelende situatie en we hopen dat iedereen meehelpt om dit te voorkomen door tijdig pakketten te verwijderen die niet meer beschikbaar zijn via KrijgdeKleertjes.
    Om het aanbod op KrijgdeKleertjes actueel te houden, sturen we je 4 en 8 weken na het aanmaken van een pakket een mail met de vraag of je pakket nog actueel is. Pakketten die al 12 weken op de site staan, worden automatisch verwijderd. Gebeurt het per ongeluk toch dat een pakket niet meer leverbaar is, stuur ons dan een mail met de naam van het pakket en/of de bevestiging van de bestelling. Aan de hand van deze gegevens kunnen we de bestelling terugdraaien.

     

    Ik heb een pakket besteld, maar ik heb nog niets gehoord.

    Wanneer je een pakket bestelt, ontvangen zowel jij als de gever een mail om de overdracht te regelen. Heb je geen mail gekregen, controleer dan eerst of je het pakket echt hebt besteld. Alleen klikken op 'deze wil ik' is niet voldoende, je moet de bestelling ook nog bevestigen. Als je dit nog moet doen, zie je op 'mijn pagina' een melding.
    Heb je wel een mail gekregen, maar krijg je geen contact? Lees dan de vraag hieronder.
     

    Ik heb een pakket besteld, maar de gever reageert niet op mijn mail(s).

    Wanneer jouw pakket is besteld, zoekt de gever contact met je over de verzending. Krijg je geen mail, dan kun je zelf contact zoeken. De contactgegevens staan in de mail die je krijgt als bevestiging van je bestelling.

    Ontvang je geen mail, check dan je spam-box om zeker te weten dat je echt niets kreeg.

    Krijg je op je mail geen antwoord dan zijn er de volgende stappen:

    1) probeer na een week opnieuw contact te zoeken.
    2) geen reactie? neem dan contact met ons op, waarbij je het mailtje van de oorspronkelijke bestelling en naam van het pakket meestuurt.
    3) Blijkt het pakket niet meer beschikbaar, of is er drie weken na de oorspronkelijke bestelling nog geen contact geweest dan draaien we de bestelling terug. Het pakket komt niet terug in het aanbod, tenzij de gever contact zoekt en kan aantonen dat de situatie zich niet opnieuw zal voordoen.

     

    Mijn pakket is besteld, maar de besteller reageert niet op mijn mail(s).
    Wat vervelend! Zodra je pakket is besteld, stuur je zelf een mail naar de besteller om afspraken te maken over het verzenden of ophalen van het pakket. Krijg je geen reactie, check dan eerst je spam-box. Het kan gebeuren dat de mail daarin terecht is gekomen. Als dat zo is, markeer het dan als 'geen spam'. Krijg je na een week nog geen reactie, stuur dan nog een keer een mail. Krijg je dan nog geen antwoord, volg dan de volgende stappen:

    1) probeer na een week opnieuw contact te zoeken.
    2) nog steeds geen reactie? neem dan contact met ons op en forward daarbij de bestelling.
    3) Is er drie weken na de oorspronkelijke bestelling nog geen contact geweest of wil de besteller het pakket toch niet, dan draaien we de bestelling terug. Het pakket is dan weer te bestellen voor anderen.

     

    Het krijgen van spullen

    Hoe kan ik zien welke andere pakketten iemand aanbiedt?

    Klik hiervoor op het profiel van de aanbieder en daarna op het tabblad 'huidige pakketten'. Daar vind je alles wat deze persoon aanbiedt op een rij.

     

    Hoe weet ik of een pakket nog actueel is?

    We versturen 4 en 8 weken na plaatsing van een pakket een mail met de vraag of een pakket nog actueel is. Na 12 weken worden pakketten automatisch van de site gehaald. Zo blijft het aanbod op de site actueel.

     

    Wat als ik iets in het pakket niet wil?

    Iedereen heeft een unieke smaak, dus een pakket bevat vast wel eens iets wat je niet nodig hebt of niet mooi vindt. Als je de meeste dingen in het pakket graag wilt hebben, kies het pakket dan gerust. Je hebt dan voor weinig geld veel leuke spullen. De items die je niet wilt, geef je gemakkelijk via KrijgdeKleertjes weer door.

     

    Over het verzenden

    Wat is het maximale gewicht van het pakket?

    Bij de koeriersbedrijven is het maximumgewicht voor een pakket 10 kilo (DHL en PostNL) Een pakket met kleertjes weegt meestal maar een paar kilo, dus je blijft daar makkelijk onder. Als jouw pakket toch zwaarder is, zet dit er dan even bij in de beschrijving. Dan weet de besteller dat de verzendkosten iets hoger zijn.

     

    Waarom moet ik zelf de verzendkosten overmaken aan de gever?

    We hebben ervoor gekozen om voor de verzendkosten geen tussenpersoon te worden. Anders zouden we BTW moeten heffen over de verzendkosten. Dit zou de verzending duurder maken. Bovendien kun je er nu voor kiezen om eventueel de spullen zelf op te halen. Ook  kun je zelf een pakketlabel aanmaken in plaats van geld over te maken aan de verzender. 

     

    Hoe werkt een pakketlabel?

    • Stem met de gever van het pakket af welke verzenddienst je gebruikt. PostNL en DHL zitten op veel plekken in het land, maar je kunt ook kiezen voor UPC of DPD.
    • Ga naar de website van de koeriersdienst en vul de gevraagde informatie in. Elke koeriersdienst vraagt andere informatie, maar in ieder geval altijd naam, adres en e-mail van de verzender en de ontvanger.
    • Betaal de verzending online.
    • Na betaling kun je het pakketlabel als PDF-document opslaan en per e-mail versturen aan de gever van het pakket. Vaak krijg je het label ook nog per e-mail (het wordt verzonden naar het e-mailadres dat je als verstuurder hebt opgegeven. Als je hier je eigen naam invult, ontvang jij het label on moet je dit nog wel naar de gever opsturen).
    • Nu kan de gever het pakket klaarmaken voor de verzending, het label uitprinten en opplakken en het pakket afgeven.
       

    Wat zijn de kosten voor het verzenden?

    • Kijk hiervoor op de site van de koeriersdienst.
    • Het kost niets als je het pakket ophaalt of brengt. Overleg met de gever of krijger van het pakket of dit mogelijk is.

     

    Over geld

    Hoeveel kost het om ProRuiler te worden?

    Een jaar lang ProRuiler worden kost 12 euro (omgerekend 1 euro per maand). Je krijgt dan een (virtuele) ProRuiljaarkaart. Daarnaast betaal je als het nodig is de verzendkosten of een pakketlabel voor het versturen van het pakket. Zelfs als je in een pakket maar 1 leuk item gevonden hebt, heb je de kosten er al uit! Je kunt ruilen zoveel je wilt, mits je voldoende Ruiltjes hebt. Je kunt zo enorm op je kledinguitgaven besparen.

     

    Waarom moet ik betalen voor het ruilen via KrijgdeKleertjes?

    Je betaalt niet meer dan wij moeten uitgeven om KrijgdeKleertjes goed te kunnen laten draaien. KrijgdeKleertjes heeft niet het doel om winst te maken. Wij zijn een stichting en we werken alleen met vrijwilligers. Samen zorgen we dat het KrijgdeKleertjes concept een succes is.

    KrijgdeKleertjes wil het ruilen en hergebruik op zo veel mogelijk manieren en plaatsen mogelijk maken. Alles wat er binnenkomt aan geld, geven we uit om dit doel te behalen.

    Om KrijgdeKleertjes te kunnen runnen, worden natuurlijk kosten gemaakt. Zo min mogelijk, maar aan vaste kosten ontkomen we niet. Het onderhoud aan de website en de hosting, de promotie van KrijgdeKleertjes (flyers, posters, beurzen etc.) zijn vaste kosten, samen met middelen voor de vrijwilligers en verplichte financiële afdrachten (BTW, bankkosten voor Ideal etc., boekhouding).

    Wil je meer inzicht in onze financiële uitgaven, stuur onze penningmeester dan een mailtje

     

    Wat kan ik doen als ProRuiler?

    Als ProRuiler kun je onbeperkt pakketten ontvangen die via de website beschikbaar zijn (alleen eventuele verzendkosten zijn voor eigen rekening). Let op: het blijft ruilen, dus je hebt wel Ruiltjes (ruiltegoed) nodig. Dit bouw je op bij het weggeven van kleding of spullen. Bij eerste aanmelding ontvang je 3 gratis Ruiltjes: 3x ruiltegoed, zodat je drie keer een pakket kunt kiezen voordat we je vragen zelf een pakket te geven.

    Als ProRuiler steun je een lokaal KrijgdeKleertjes ruilpunt naar keuze. Hiermee komt een deel van de ProRuiler jaarbijdrage ten goede aan jouw favoriete ruilpunt.

    Je zorgt ervoor dat er nog meer ruilpunten bij komen en draagt zo bij aan een duurzamere en socialere samenleving.

     

    Hoe kan ik iemand een ProRuiljaarkaart cadeau doen?

    Het is mogelijk een ProRuiljaarkaart cadeau te geven, hiervoor krijg je een speciale code.

     

    Hoe lang zijn Ruiltjes (ruiltegoed) geldig?
    Je Ruiltjes zijn onbeperkt geldig. Je kunt ze alleen gebruiken als je ProRuiler bent. Verleng je de ProRuiljaarkaart, dan kun je je Ruiltjes gewoon weer gebruiken.

     

    Het betalen lukt niet.
    Ben je vastgelopen bij de betaling? Mail ons dan met een uitleg in welke stap van het proces het niet goed ging.

     

    Ik woon in België, kan ik dan ook meedoen?

    Ja. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de verzendkosten hoger kunnen zijn. Ook is er in België soms een andere techniek voor digitaal betalen dan in Nederland. Onze kassa kan (nu nog) alleen iDeal betalingen verwerken. Loop je hier tegenaan, neem dan even contact met ons op.

     

    Hoe kan ik mijn mijn ProRuiljaarkaart stopzetten?
    Je ProRuiljaarkaart is 1 jaar geldig en stopt daarna automatisch. Je kunt dan nog wel pakketten geven, maar niet meer krijgen. Je ontvangt van ons 1 maand voordat de kaart afloopt een mail of je nog een jaar ProRuiler wilt blijven. Dat kan door je ProRuiljaarkaart te verlengen in de winkel.

    Wil je je hele account beëindigen, ga dan naar 'mijn pagina'. Je klikt op het tabblad 'bewerken'. Helemaal onderaan staat 'account annuleren'.

     

    Regels en privacy

    Zijn er regels voor het gebruik van de website van KrijgdeKleertjes?

    Wanneer je lid wordt, accepteer je onze huisregels. Hierin staat hoe de website mag worden gebruikt. Zo is voor iedereen duidelijk wat we van elkaar kunnen verwachten en waar we elkaar aan willen houden.

     

    Wat is het privacybeleid van KrijgdeKleertjes?

    Krijgdekleertjes.nl gaat voorzichtig om met de gegevens van leden. Hoe, dat kun je lezen in ons privacybeleid.

     

    Hoe kan ik mijn gegevens laten verwijderen?

    Als je geen pakketten aanbiedt, kan niemand je account zien. Wil je het account toch helemaal verwijderen,  ga dan naar 'mijn pagina'. Je klikt op het tabblad 'bewerken'. Helemaal onderaan staat 'account annuleren'. Binnen drie maanden na de annulering worden je gegevens permanent verwijderd.

     

    Communicatie

    Ik ben erg enthousiast over KrijgdeKleertjes en zou graag mijn steentje bijdragen. Wat kan ik doen?
    Fijn dat je wilt meedoen! KrijgdeKleertjes is een vrijwilligersproject voor en door elkaar. We kunnen altijd hulp gebruiken. Kijk bij onze vacatures.
     
    Hoe kom ik met KrijgdeKleertjes in contact?
    Kijk bij contact.

     

    Hoe blijf ik op de hoogte?

    Als je lid wordt, kun je over de gehele site struinen. Je kunt ervoor kiezen om de nieuwsbrief te ontvangen. En je kunt onze Facebookpagina, Twitter of andere social media bezoeken en volgen.

     

    Wat kan ik doen als ik zie dat iets op de site niet klopt?

    Zie je fouten op de site, of dingen die onlogisch zijn? Geef het aan ons door!